Třetí díl německé budovatelské strategie, tentokrát z 18tého století, se opět uchází o přízeň hráčů všech věkových kategorií. Je lepší starat se o Settlery - Římany, nebo osadníky pod dohledem královské koruny?
Není tomu tak dávno, co se na obrazovkách po deseti letech opět objevila jedna z nejlepších budovatelských strategií všech dob.
Settleři II v novém kabátku si svou pracovitostí vyšlapali cestičku až k výbornému hodnocení 83%. Sázka na staré zaběhnuté principy a "obyčejné" předělání do nového 3D stylu se ukázalo jako velmi dobrý tah. Trochu jinou strategii zvolili pánové v německém Related Designs (možná tam jsou i nějaké dámy, ale vývojáři jsou většinou muži, takže volíme oslovení pánové, samozřejmě tím nechceme nijak diskriminovat potencionální vývojáře v sukních) a svůj starý koncept předělali. Skalní přívrženci se teď možná chytají za čelo a vypouštějí z úst různá nepublikovatelná slova, ale to je předčasné. Základní budovatelský ráz zůstal totiž naštěstí skoro nezměněn, jen ho autoři oprostili od zbytečně komplikovaného systému boje. Ten je zredukován na naprosté minimum a drtivá většina sporů s guvernéry sousedních ostrovů se řeší diplomaticky (rozumějte úplatky, ústupky nebo vytvořením x koalice). Všechny obdivovatele původních dílů se nám asi podařilo předchozími řádky odehnat (nebo alespoň vyplašit), tudíž je tu teď prostor pro popis všeho na čem je
ANNO 1701 postaveno. Asi by bylo dobré připomenout si něco o předchozích dílech, abyste byli v obraze. První 2D díl s názvem
ANNO 1602 (protinožci a Američani jej znají pod názvem 1602 A.D.) si na přelomu roku 1999/2000 vysloužil několik ocenění, ale největší úspěchy sklízel v krajině svého původu. Do detailu provedený princip osidlování nového světa a propracovaný systém vývoje udržel hráče u
monitorů desítky hodin (šlo hrát až ve čtyřech lidech po LANu nebo přes internet). Druhý díl (rok vydání 2003) s nižším číslem
ANNO 1503 (
recenze - 74%) přinesl novou izometrickou 2D grafiku (něco jako v Age of Empires 2), rozšířenou nabídku budov a vylepšenou AI. Ovšem absence multiplayeru, místy zmatené ovládání bojových jednotek a dalších několik chyb zapříčinilo zapadnutí titulu do škatulky lepšího průměru.
Obytné domy (jediný přísun financí) žádnou infrastrukturu nevyžadují, takže by se na první pohled mohlo zdát, že je můžete rozhazovat po mapě, jak se vám zachce.
Protože asi valná většina z vás první dva díly nehrála (první díl již patří do kolonky "klasika" a druhý se těšil popularitě především v Německu), začneme popisem principu
hry. Ten je velmi podobný v perexu zmiňovaným Settlerům. Na začátku máte jedno skladiště, v tomto případě jde o doky, odkud se pomalu začíná budovat vesnička. V první fázi musíte zabezpečit těžbu a výrobu základní surovin (dřevo, jídlo,
oblečení). Každá ze
staveb, která produkuje některou surovinu, musí být napojena na cestu, která ji spojuje s nejbližším skladištěm. Obytné domy (jediný přísun financí) žádnou infrastrukturu nevyžadují, takže by se na první pohled mohlo zdát, že je můžete rozhazovat po mapě, jak se vám zachce. Není to ovšem pravda, protože oblast stavění je omezena několika faktory. Tím hlavním je na začátku zmiňované skladiště, to totiž určuje v jakém okruhu můžete stavět. Aby se vesnička mohla rozrůstat, musíte postavit další a odkrýt tak znepřístupněné stavební parcely. Dalším omezením je velikost dosahu společenství (centrum vesnice), velkého náměstí, kde se konají různé poutě, vítají se návštěvy a hlavně zde stojí socha objevitele, ke kterému se chodí všichni vesničané modlit. Pokud jsou obydlí z dosahu centra, začnou se ihned jejich nájemníci vztekat, během chvíle se odstěhují a jejich domečeky se promění v trosky.
Až se podaří stabilizovat chod jednoduché vesnice, začnou se obyvatelé měnit z pionýrů na osadníky, do vaší kasy přivádějí více peněz, ale také mají větší nároky na potraviny, ošacení a další suroviny (nejdůležitější je ovšem
alkohol - pálenka a pivo). V případě, že počet osadníků dosáhne stanoveného limitu a vy máte veškeré požadované suroviny, stanou se z nich občané města (chtějí olej z velryb, něco na kouření a pořádné kostely). Občané jsou předposlední vývojovým stupněm, po něm již následuje jen šlechta, která potřebuje k zábavě divadlo, a ve volném čase se cpou šlechtici čokoládou. Těch několik vypsaných věcí ovšem jen přispívá k blahobytu konkrétní skupiny, ale stále je třeba mít na paměti, že ostatní suroviny jsou stále potřeba. A to nejen pro vaše poddané, mnoho základních surovin se využívá pro stavbu nových budov nebo na výrobu lodí (látka, dřevo, děla) a v neposlední řadě i výcvik armády.
Každá z map, které jsou k dispozici, má několik ostrovů a ostrůvků, jenž je možné kolonizovat. Ne na každém z nich lze vypěstovat všechny plodiny, a chvilku musíte hledat i potřebné nerostné suroviny. Hornatá krajina je jako stvořená pro různé doly, stejně jako pro pěstování chmele, okolní studené vody jsou pro změnu vhodné pro lov velryb (jestlipak zvolí vánoční sjezd Greenpeace ANNO 1701 za hru roku?). Jižně položené ostrůvky díky teplejšímu klima ocení pěstitelé koky a tabáku. Díky rozdělení je potřeba neustále někam posílat nákladní lodě, buď manuálně pro chybějící suroviny, nebo můžete vytvořit obchodní cesty. Nově vznikající přístavy jsou soběstačné kolonie (kromě financí, ty jsou pro všechny společné) a můžete je využít jen průmyslově, nebo jako další osady přinášející zisk (ale také vyžadující péči).
Není zde žádná dějová linie, kampaň tvoří desítka scénářů, které mají různou obtížnost, ale dějově spolu nesouvisí.
Jak správně stavět a zdokonalovat vesnici je krásně ukázáno v tutoriálu, který touto cestou doporučuji i zkušeným stratégům (nikdy nevíte, co nového se naučíte). Tím se také dostávám k dějové linii, které tu ale vlastně není. Kampaň tvoří desítka scénářů, které mají různou obtížnost, ale dějově spolu nesouvisí. V jednom musíte zachránit loď, která ztroskotala na útesech, dále na vás čeká souboj s časem a sopkou (postavit loď a odvézt obyvatele do bezpečí), záchrana doktora, který pátrá po léku pro královnu. Dalším zajímavým úkolem je postavit na nohy ostrov, který slouží jako letní sídlo královny (zdevastovaný vládou jejího bratrance) nebo najít ztracený poklad. Během misí potkáte několik dalších národů (Aztékové, Indové), budete bojovat s piráty (nebo je uplatíte) a sjednávat mír s ostatními kolonizátory. Vítanou vložkou jsou obchodníci, kteří nabízejí a kupují rúzné zboží, ale hlavně od nich můžete dostat peníze a suroviny, pokud splníte postranní mise (přivést poklad, zachránit zboží z potopené lodě atd.) Protože deset misí není nic moc, je zde k dispozici volný mód (který je stejně nejlepší), kde si můžete nastavit obtížnost, protivníky, katastrofy, zdroje surovin a další aspekty podle vašeho přání a vrhnout se do hry. Chybět nesmí ani multiplayer po síti nebo internetu.
Na závěr tu máme grafiku, která je hezká, detailní do posledního lístečku, ale také dosti náročná na výkon počítače. Každý občan si žije jak chce, místy můžete vidět místní opilce, jak si to šněrují až je jim cesta malá, po hlavních spojovacích silnicích se prohánějí s trakaři skladníci a kolem obytných částí poletují slepice. Nádherně vypadá také moře, kolem lodí se prohánějí delfíní, občas propluje velryba a na neobydleném pobřeží lze najít kraby. Na ostrovech se zase podle klima producírují ovce, sloni, gorily nebo lišky. Celá fauna a flóra je detailní což se projevuje na poklesu FPS. Pro plynulé hraní si připravte procesor srovnatelný s P4 na frekvenci 3Ghz, 1GB RAM a grafiku s 256MB paměti, jinak se budete muset spokojit s ořezanými detaily. Odpovědět na otázku, která byla psána v úvodu, bude tentokrát velmi těžké. Po grafické stránce jsou noví Settleři s ANNO 1701 srovnatelní, počet misí je identický a volnou hru také nalezneme u obou titulů. V hratelnosti jsou na tom o chlup lépe roztomilí Římané, a to hlavně díky možnosti zrychlit čas, proto dnes udělíme známku nepatrně nižší, ale pokud dáváte přednost bojům na moří a realističtější grafice, budete se u třetího dílu ANNO královsky bavit.
nej
(LeslieWest, 4. 3. 2023 17:06)